Grupa docelowa – fundament skutecznej marki.

Czas czytania: 3 minut
Czas czytania: 3 minuty

Grupa docelowa – fundament skutecznej marki.

Czy marka może istnieć bez klienta?

Tak, jak spektakl teatralny bez publiczności nie spełni swojej roli, tak samo marka bez klientów i odbiorców nie będzie w stanie się rozwijać.

Jedną z najważniejszych rzeczy jest to, by umiejętnie określić, do jakiej grupy chcesz kierować swoje działania — niezależnie od tego, czy mówimy o tworzeniu strategii firmy, reżyserowaniu filmu, czy projektowaniu odzieży.

Teraz powstaje pytanie - jak określić grupę docelową mojej firmy?

Poniżej podpowiadamy, jak możesz się do tego przygotować.

Grupa docelowa — co to właściwie jest?

To osoby, do których Twoja firma kieruje swoje produkty, usługi lub treści. To właśnie z myślą o nich tworzysz ofertę, język komunikacji i kanały społecznościowe.

Ważne jest, żeby określić ten zbiór bardzo precyzyjnie.

Na początku może się to wydawać ograniczające — przecież chcesz dotrzeć do jak największej liczby osób.

Ale warto pamiętać: usługa dla każdego może okazać się usługą dla nikogo.

Jak precyzyjnie określić grupę docelową?

Zacznij od podstawowych cech:

  • wiek,
  • płeć,
  • wykształcenie,
  • sytuacja finansowa,
  • zainteresowania,
  • miejsce zamieszkania,
  • styl życia,
  • wartości i przekonania.

Im bardziej szczegółowy opis, tym łatwiej będzie Ci dopasować ofertę i komunikaty do osób, które rzeczywiście mogą być zainteresowane Twoimi produktami lub usługami.

Tworząc ,,klienta idealnego”, czyli w języku marketingowym personę nie musisz ograniczać się do jeden osoby. Stwórz trzy! A jeśli Twoja oferta jest mocno zróżnicowana, możesz stworzyć ich pięć.

Przykład? Weźmy na warsztat gabinet psychoterapeutyczny, który oferuje konsultacje dla dzieci, dorosłych, ale także szkolenia dla specjalistów. Punktem wyjścia do stworzenia trzech person będzie:

  1. rodzic szukający pomocy dla dziecka,
  2. osoba dorosła z określonymi problemami (z którymi chce się zwrócić po pomoc), ale także możliwościami (prywatna psychoterapia to produkt o określonym statusie finansowym),
  3. specjalista szukający możliwości dokształcenia.

Tworzenie persony pomaga Ci spojrzeć na marketing z perspektywy odbiorcy i zbudować komunikację, która trafia dokładnie tam, gdzie powinna.

Jak stworzyć skuteczną personę?

Stwórz bardzo konkretne postaci - nadaj im imiona i przypisz jak najwięcej cech.

Zadaj sobie kilka pytań:

  • Ile lat ma ta osoba?
  • Gdzie mieszka i czym się zajmuje?
  • Jakie ma potrzeby i problemy?
  • Co może ją przekonać do zakupu?
  • Jakie media konsumuje na co dzień?
  • Jakiego języka używa i gdzie szuka informacji?

Im lepiej poznasz swojego odbiorcę, tym łatwiej będzie Ci go skutecznie przyciągnąć. Jednocześnie będziesz w stanie rozwijać swoją firmę w sposób, który sprzyja poszerzaniu grona klientów.

To ćwiczenie pomoże Ci lepiej komunikować swoje usługi.

Może też sporo rozjaśnić w kwestii GDZIE szukać takich odbiorców.

Znaczenie języka i kanałów komunikacji

To, jak i gdzie mówisz o swojej marce, musi być dopasowane do Twojej grupy docelowej - bez tego możesz nie dotrzeć do odbiorcy w przestrzeni online.

Przykład: Jeśli jesteś doradcą podatkowym i kierujesz swoją komunikację do młodzieży na Instagramie czy TikToku, posługując się modnymi trendami i slangiem, to raczej nie przyniesie to efektów. Z dwóch powodów. Po pierwsze, osoby w wieku nastoletnim czy studenckim najczęściej jeszcze nie muszą korzystać z usług doradcy podatkowego. Po drugie, Twoi potencjalni klienci — np. właściciele firm, czy osoby prowadzące działalność gospodarczą — mogą w ogóle nie korzystać z tych platform, więc nigdy nie zobaczą Twojej oferty.

Podsumowanie

Aby marka mogła funkcjonować i się rozwijać, musi mieć jasno określonych odbiorców. Kluczem do skutecznego marketingu jest precyzyjne zdefiniowanie grupy docelowej.

Zrozumienie, kim są Twoi odbiorcy, jakie mają potrzeby, wartości, wyzwania i gdzie spędzają czas, pozwala tworzyć treści i produkty, które realnie odpowiadają na ich oczekiwania.

I proszę… nie wmawiaj sobie więcej, że KAŻDY jest Twoim potencjalnym klientem.