Ile kosztuje projekt graficzny? Przegląd cen w Polsce.

Czas czytania: 7 minut
Czas czytania: 7 minuty

Ile kosztuje projekt graficzny? Przegląd cen w Polsce

Wiesz już, jak ważna jest identyfikacja wizualna – logo, strona internetowa... ale chcieć to nie zawsze móc. Trzeba jeszcze znaleźć kogoś, komu te zadania zlecimy.

A jeśli już zlecamy, to po tej przyjemniejszej części rozmowy o tym, „jak i co”, przychodzi czas na pytanie: „za ile?”.

W tym artykule postaramy się przybliżyć realia cenowe usług związanych z identyfikacją wizualną. Uprzedzamy – widełki są bardzo szerokie.

Dlaczego zakres cen usług graficznych jest tak zróżnicowany?

Grono osób działających w branży jest różnorodne, a co za tym idzie – zróżnicowana jest także jakość usług. Wiele zależy od tego, kogo i czego konkretnie szukasz dla swojej firmy.

Artykuł opieramy na corocznym zestawieniu przygotowywanym przez serwis Grafmag.pl, który analizuje dane z ankiet przeprowadzanych wśród projektantów graficznych.

Ile kosztuje projekt logo i identyfikacja wizualna?

W przypadku projektu logo razem z prostą księgą identyfikacji wizualnej, w 2024 roku najczęściej podawaną ceną była kwota w przedziale 2000–3499 zł netto – według 23% ankietowanych.

Jednak patrząc na wykres widać, że sporo osób ceni swoje usługi wyżej.

Zbierając wszystkie odpowiedzi, w których cena przekraczała 3499 zł (czyli zakres 3500 zł aż do powyżej 5000 zł netto), otrzymujemy aż 45% wszystkich odpowiedzi.

Wniosek? Znaczna część twórców wycenia swoją pracę odważniej – i często słusznie.

Ile kosztuje u grafika plakat lub grafika key visual (motyw przewodni marki)?

Spójrzmy teraz na ceny projektu grafik typu plakat lub key visual.

Najwięcej odpowiedzi (32%) wskazuje przedział 500–999 zł netto za projekt.

Kolejne najczęściej spotykane odpowiedzi to:

– 1000–1499 zł netto, (19%)

– 1500–2499 zł netto. (16%)

Takie rozłożenie może wynikać z coraz większej świadomości dotyczącej praw zależnych i przekazywania plików otwartych (edytowalnych), które dziś są integralną częścią projektu i często są uwzględniane w końcowej wycenie.

Ile kosztuje projekt graficzny ulotek lub katalogów?

W tym przypadku raport uwzględniał osoby, u których identyfikacja wizualna była już gotowa, a wycena dotyczyła tylko projektu ulotki lub katalogu – z pominięciem kosztów procesu tworzenia całej identyfikacji od zera.

Ulotki składane A5 (4 strony)

Dla ulotki składanej w formacie A5 (cztery strony), najpopularniejszym przedziałem cenowym okazało się 200–499 zł netto – wskazało tak aż 51% ankietowanych.

Stawki poniżej 200 zł netto pojawiają się bardzo rzadko – to raczej margines odpowiedzi.

Kolejne popularne przedziały to:

– 500–999 zł netto – 27%,

– 1000–1499 zł netto – 12%.

Katalog – opracowanie stylistyki (36 stron)

W przypadku opracowania stylistyki katalogu o objętości 36 stron 31% osób wskazało przedział cenowy 2000–3499 zł netto.

Kolejna najczęściej pojawiająca się odpowiedź to zakres 3500–4999 zł netto.

Coraz więcej projektów przekracza też pułap 5000 zł netto – to już 10% wszystkich odpowiedzi.

Najwyższy próg, czyli ponad 10 000 zł netto, pojawił się w 2% przypadków – wciąż rzadko, ale jednak to może oznaczać, że będzie pojawiać się coraz częściej.

Materiały drukowane – papier firmowy, wizytówki, teczki, ulotki

Papier firmowy

Najczęściej spotykanym przedziałem cenowym za zaprojektowanie papieru firmowego jest 200–499 zł netto – tak odpowiedziało aż 48% ankietowanych.

Oferty poniżej 200 zł netto to już tylko 41%, co może wskazywać na lekki wzrost cen tej usługi.

Teczki firmowe

Ceny projektów teczek wyglądają podobnie. Aż 59% projektantów wycenia tę usługę na 200–499 zł netto, co wskazuje na to, że jest to najczęściej spotykany standard.

Jednocześnie pokazuje też to, że ceny nawet takich „prostych” projektów zaczynają rosnąć.

Ile kosztuje projekt wizytówki?

Tutaj również standardowy przedział cenowy to 200–499 zł netto  – wskazało go 58% ankietowanych.

Jednak nadal możliwe jest wykonanie projektu wizytówek poniżej 200 zł netto– 26% ankietowanych deklaruje taką wycenę.

Ile kosztuje skład publikacji u grafika?

Podobnie jak w innych przypadkach, również tutaj obserwujemy wzrost cen.

Prawie 1/3 projektantów zadeklarowała cenę składu publikacji w przedziale 5000–9999 zł netto.

Dodatkowo popularne są też dwa inne przedziały:

– 3500–4999 zł netto,

– 2000–3499 zł netto.

Pliki otwarte – ile kosztuje dostęp?

Przekazywanie plików otwartych również podlega wycenie. Ankietowani projektanci podzielili się na cztery główne grupy:

  • 35% – oddaje pliki otwarte w ramach współpracy,
  • 38% – dolicza 50% wartości zlecenia do ceny końcowej,
  • 12% – wymaga 100% dopłaty,
  • 15% – odmawia przekazania plików otwartych klientowi.

Strony internetowe

W kolejnej części artykułu przyjrzymy się cenom związanym z projektowaniem stron internetowych oraz ich poszczególnych elementów.

Cena projektu strony głównej strony internetowej

24% ankietowanych wskazało, że projekt strony głównej mieści się w przedziale cenowym 2000–3499 zł. Kolejnym najpopularniejszym wynikiem był przedział 3500–4999 zł, który uzyskał 16% odpowiedzi.

W porównaniu do raportu z 2023 roku możemy zauważyć wzrost cen za projekt strony głównej – odpowiedzi dotyczące wyceny:

– 5000–9999 zł netto wskazało 8% ankietowanych,

– powyżej 10 000 zł netto – 7%.

Projekt podstrony – jak to wygląda?

Ceny projektów podstron różnią się w zależności od tego, ile sztuk zamawiasz.

Przy zamówieniu 5 podstron:

Najczęściej spotykanym przedziałem cenowym jest 300–499 zł netto za podstronę – wskazało tak 26% ankietowanych.

Kolejne popularne odpowiedzi to:

– 150–299 zł netto – 19%,

– 700–749 zł netto  – 20%.

Podsumowanie

Jak widać, ceny projektów graficznych w 2024 roku są bardzo zróżnicowane – i nic dziwnego. Duży wpływ mają tu nie tylko umiejętności projektanta, ale też zakres usługi, czas realizacji, renoma wykonawcy czy warunki współpracy (np. przekazanie plików otwartych).

Coraz większa świadomość klientów, ale też samej branży, sprawia, że ceny rosną – choć wciąż można znaleźć oferty zarówno bardzo przystępne, jak i te premium.

Nasza rada?

Zanim podejmiesz decyzję, określ swoje realne potrzeby i budżet. Nie zawsze najniższa cena oznacza oszczędność – czasem warto zapłacić więcej, by otrzymać projekt, który realnie „zrobi robotę” i posłuży na lata.