Okładka ma znaczenie
Mimo że wszyscy chcielibyśmy wierzyć, że nie ważne jest to, co na zewnątrz, a liczy się tylko wnętrze, to w przypadku marketingu firmowego ta zasada niestety się nie sprawdza.
Możesz podejść do swojej firmy tak, jak wytwórnia muzyczna do wschodzącego artysty – dobra muzyka to klucz do sukcesu, jednak promocja, charakterystyczny wygląd i styl nadają rozpędu rozwijającej się karierze. Tak samo jest z firmą – ważne jest, żeby dać znać innym o jej istnieniu, i pokazać w przystępnej formie, co masz do zaoferowania.
Podstawowe elementy identyfikacji wizualnej to:
- logo,
- paleta barw,
- typografia,
- zasady jej wykorzystania.
Twój znak rozpoznawczy – logo
Zaczniemy od logo – wizualnego odzwierciedlenia Twojej firmy w formie graficznej.
Dobre logo powinno być proste, zapadające w pamięć i dobrze oddające charakter marki. Te pozornie skromne wymagania nie są jednak tak łatwe do spełnienia. Przed powierzeniem komuś zaprojektowania Twojego logo, zadbaj o to, żeby znać swoje oczekiwania względem projektu. Poniżej znajdziesz kilka cech, które powinno mieć Twoje logo:
- prostota - logo nie powinno być skomplikowane graficznie, to utrudnia nie tylko jego zapamiętanie, ale także używanie go na różnych środkach przekazu.
- uniwersalność - strona internetowa, wizytówki, social media, gadżety – Twoja firma jest wszędzie, a razem z nią jej logo. Ważne jest zadbanie o jego uniwersalność dla różnych form prezentacji.
- ponadczasowość - zadbaj o to, żeby unikać modnych, szybko starzejących się trendów. Dzięki temu unikniesz konieczności zmiany logotypu, a wraz z nią ryzyka utraty rozpoznawalności i dodatkowych kosztów związanych z nowym projektem.
- odzwierciedlenie charakteru marki i przekazanie wartości – czy Twoje logo oddaje wartości, które chcesz przekazać, czy nie wprowadza w błąd?
- oryginalność - prostota i oryginalność mogą iść w parze – nietypowa forma czy kolory Twojego logo wpłyną pozytywnie na odbiór Twojej graficznej wizytówki.
Co z oczu, to z serca – szersze spojrzenie na aspekty wizualne
Bardzo ważnym elementem wizerunku firmy są też jej barwy, do których będzie można się odnieść przy projektowaniu dalszych elementów identyfikacji wizualnej Twojej marki, takich jak strona internetowa, wizytówki, grafiki w social mediach, gadżety czy wystrój siedziby firmy.
Ta pozornie drobna rzecz jest bardzo istotna – to na jej podstawie możemy szybko rozpoznać firmę. Jeśli napisałabym w artykule „sieć supermarketów dyskontowych, których kolory to żółty i niebieski”, to jestem pewna, że i ja, i Ty pomyślimy o tym samym sklepie. Tak właśnie mogą działać dobrze wprowadzone w identyfikację firmy barwy.
Jednak kolory to nie tylko wrażenia wizualne – dobór barw mówi bardzo dużo o charakterze usług oferowanych przez firmę.
Przykłady:
- Sklepy premium, marki luksusowe czy produkty „z wyższej półki” często posługują się ciemniejszą, bardziej stonowaną kolorystyką – jak czernie, granaty, szarości, złoto czy butelkowa zieleń.
- Marki mające szersze i bardziej zróżnicowane grono odbiorców, takie jak dyskonty czy sieciówki wybierają zazwyczaj jasne, żywe kolory, takie jak czerwony, niebieski, żółty czy pomarańczowy.
Firmowe barwy mają wpływ na odbiór marki przez klientów, a także budują ich oczekiwania co do jakości i ceny. Widząc reklamę w czerni i złocie, spodziewamy się produktu luksusowego. Jeśli miga do nas kolorowy baner w czerwieni i żółci – raczej myślimy o promocji albo szybkich zakupach w dobrej cenie.
Typografia
Oprócz firmowej palety barw potrzebujesz również wyznaczyć krój pisma korporacyjnego. Wybór odpowiedniej czcionki ma znaczący wpływ na odbiór Twojej marki, ale najważniejsza będzie konsekwencja w jej stosowaniu.
Krój pisma nadaje ostateczny kształt wizerunkowi Twojej firmy, nie tylko w przestrzeni internetowej, ale i w tej rzeczywistej w kontakcie z klientem – na wizytówkach, drukach firmowych, artykułach piśmienniczych, a w przypadku pracy z produktem – na opakowaniach, szyldach czy autach dostawczych.
Gdy już skompletujesz te wszystkie elementy – logo, paletę barw i czcionkę – masz już gotowe podstawowe elementy identyfikacji wizualnej.
Zaplanuj strategię marki – dobrze przemyśl, co spakujesz w tę podróż
Możesz podejść do tego problemu jak do planowania wycieczki lub planowania trasy koncertowej nowej gwiazdy – w każdym z tych przypadków ważne są miejsca, w których się zatrzymamy, i ludzie, jakich tam spotkamy. Na tym samym musisz się skupić w strategii marketingowej swojej firmy.
Polecane źródła: